onsdag 27 juni 2012

ISTE 2012 - Keynote dag 2: Dr Yong Zhao


www.isteconference.org introducerar:

Dr. Yong Zhao

Global, Creative, and Entrepreneurial: Defining High-Quality Education

Tuesday, 8:30–9:45 am
Exhibit Hall B1

Yong Zhao, Presidential Chair and Associate Dean for Global Education, University of Oregon College of Education.
How do you prepare students for their future when globalization and rapid technological changes make it almost impossible to predict what the future will be like? In this presentation, Dr. Yong Zhao shows how the current measures of education quality, such as the PISA and TIMSS, are misleading, and how the so-called high-performing education systems do not actually produce the kind of creative and entrepreneurial talents we need. He makes the case for a future-oriented education starting with each child instead of an authoritative prescription of knowledge and skills. He discusses the education necessary to prepare students to be globally competent and creative entrepreneurs.
- https://www.isteconference.org/2012/program/keynotes.php


Denna föreläsning var mycket bra. Zhao är mycket kritisk till nationellt testande, globala jämförelserna TIMSS och PISA. Dessa tester leder till att eleverna blir bra på just dessa tester. Andra konsekvenser som man kan se av dem är att de länder som "vinner" är länder där eleverna är klart sämre än andra på att vara kreativa och att eleverna mår sämre i skolan. 
Zhao tog upp att Kina ses som kejsare av utbildning och att världens regeringar strävar efter utbildning som deras. Det blir extra intressant när Kina är på väg att göra om sin utbildning totalt då de vill bli bättre på att vara kreativa. Kina vill ha företag som Apple. Länder som har blivit bättre i TIMSS och PISA testerna har fått sämre resultat på tester som visar god kreativitet. 

Varför vill då Sveriges styrande ha mer nationella prov? Zhao är en av flera som visar att nationellt testande inte är bra. 

Mot slutet av sin presentation visar Zhao att:

Individuella skillnader                                             
Multipla intelligenser                               ska i skolan leda till  
Kulturell mångfald
Nyfikenhet, passion och kreativitet                   utvecklade mänskliga förmågor





Daniel

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar