fredag 16 mars 2012

Vårvintern 2

Jag har med mina elever inom nya naturkunskapen NAKNAK1b också arbetat med genetik. Främst har jag använt mig av www.genteknik.nu. Ett problem jag har stött på är att den sidan inte klarade av att 32 elever ville in och leta information samtidigt så det gäller att ha en alternativ ingång till de uppgifter man formulerar till eleverna.
Mina uppgifter inom genetik har jag kommunicerat via Google documents. Mina elever har Google+ allihop då vi bokar utvecklingssamtalen via Google calendar (tips!). Google documents visade sig vara opålitligt då alla elever inte kom åt mina uppgifter. Lite samma problem som genteknik.nu, 32 personer som ska komma åt samma information. Ett av skälen till att dela information via documents är att komma bort från att dela ut papper som eleverna tappar bort eller är säkra på att de inte har fått. Dessutom kommer jag och eleverna åt uppgifterna överallt, så länge uppkoppling finns.
"Min" introduktion till genetiken blev denna gång Folke Rydéns dokumentär i två delar om genteknikens möjligheter: "Life at stake" eller "Det gäller livet". Dessa kan strömmas via http://www.forskning.se/infact/infactnyabiologinstartsida.4.5ec4ab911161ebf14dc80004128.html Klicka vidare "Aktiviteter" och "Film".
Man hittar det också via Rydéns hemsida: http://www.folkeryden.com/film-documentary/productions/life-at-stake/
Mina elever fick se del 1 och uppmanades se del 2 och de var intresserade. Jag var iväg på äventyr första lektionen så filmen blev min vikarie. Andra lektionen blev fortsatt introduktion för att väcka intresse. Eleverna fick i grupper om sex styck diskutera Downs-syndrom och foster diagnostik, rätt och fel, människovärde, fördelar, nackdelar. Rätt och fel handlar i detta fall om att kan det vara lite rätt, lite fel eller olika i olika situationer(?). Bas för diskussionen var denna artikel i Dagens Nyheter publicerad 2011-07-17: http://www.dn.se/nyheter/varlden/downs-syndrom-pa-vag-bort-i-danmark

Detta var en udda ingång då jag traditionellt brukar visa en film som introduktion (denna gång också...) och sedan går jag igenom till exempel DNA och så vidare. Att ha en diskussion kring genteknik var nytt för mig.

Daniel

1 kommentar:

  1. Udda ingångar är ofta bra ingångar. Tror stenhårt på dina tankar, Daniel. Nu ska jag också försöka bli lite mer digital och delta i denna blogg. Och tack för en finfin blogg, Dan!

    SvaraRadera