torsdag 15 mars 2012

Vårvintern

Värvintern har varit mycket intensiv med mycket skolarbete. Har inte hunnit med att uppdatera bloggen på flera veckor.

Den senaste månaden har jag arbetat med det nya genetikavsnittet i NAKNAK1b där evolution och människans utveckling ingår.

När det gäller människans utveckling har jag två bra hemsidor som jag använder och låter elverna göra en uppgift kring. Det är http://www.becominghuman.org/ som gjorts av forskaren som hittade "Lucy". Där får man mycket fakta kring alla tidiga människoarter. Systematiken är dock något föråldrad och man saknar Homo ergaster, Homo floresiensis och Paranthropus boisei heter fortfarande Australopithecus i sitt släktnamn.

Homo sapiens tidiga historia är bra presenterad på www.nationalgeographic.com/genographic. Där kan man se hur man med hjälp av DNA analys av människor världen över kan se hur människan rört sig över klotet. Om man vill kan man ta en egen test och se hur ens förfäder vandrat över jorden.  Jag tog ett sådant test för några år sedan och fick reda på att mina förfäder bott i mellersta östern först sedan de utvandrat från Afrika. Sedan spred de sig upp på Balkan och centraleuropa. Den kultur som skapade den berömda lilla statyetten "Venus från Milos" är mina gamla ättlingar.

När det gäller grundläggande genetik använder eleverna framförallt www. forskning.se och temat "Nya biologin". och http://www.genteknik.nu/.

Dan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar